Artiklar

FÖRELÄSNINGEN INSTÄLLD

På grund av den hetsjakt som råder på oliktänkande i Sverige, har Tryckfrihetssällskapet tvingats fatta det tråkiga beslutet att ställa in mötet om Genusforskning på universiteten. Skräcken för att bli utstött ur etablissemangets famn, gjorde att två av de tre föreläsarna hoppade av. Och därmed bevisade de hur extremt viktigt det är att vi har startat TFS. Kampen för det fria ordet känns mer angelägen än någonsin.

Och tro inte att vi ger upp! Tryckfrihetssällskapet kommer snart tillbaka med ett nytt datum och ett nytt tema.
Eftersom så många felaktigheter och illasinnade rykten sprids om Tryckfrihetssällskapet vill jag här ta tillfället i akt att med kraft slå fast att sällskapet inte har några åsikter alls förutom den att våra frihetsrättigheter är hotade och att vi måste kämpa för dem.
Så här lyder vår programförklaring:

“Tryckfrihetssällskapet är en partipolitiskt obunden förening vars främsta syfte är att kämpa för det fria ordet, varhelst det hotas och oavsett vem som hotar det. Föreningen stödjer sig på två av Sveriges grundlagar: Tryckfrihetsförordningen från 1949 som ska garantera ”fritt meningsutbyte och en allsidig upplysning” för varje medborgare, samt Yttrandefrihetsgrundlagen som sedan 1991 stadgar att ”alla svenskar har rätt att uttrycka sina åsikter, tankar, känslor i radio, tv, videogram, ljudupptagningar eller andra sorters upptagningar”. Föreningens mål är att tillhandahålla stöd och skydd varhelst yttrandefrihet och intellektuell frihet hotas. Detta görs genom opinionsbildande arbete och vid öppna möten där inbjudna talare från hela världen berättar om sitt arbete för yttrande- och tryckfrihet.”

Syftet med sällskapet är alltså belysa och sprida kunskap om de många frågor som main stream-medierna tystar ner. Det kan vara invandring, det kan vara genus, det kan vara religioners inverkan på våra mänskliga rättigheter – det kan vara allt möjligt. Det skrämmer mig att så många svenskar helt frivilligt avstår från sin viktigaste frihetsrättighet – yttrandefriheten.
TFS valde att på vårt första möte ha tystnaden kring den svenska invandringen som tema. Detta har väckt ett hat emot oss som jag i och för sig visste skulle komma, men inte desto mindre skrämmer mig. Det borde skrämma alla som bor i Sverige och vill behålla vår öppna demokrati.
TFS har också öppnat en diskussionsgrupp på Facebook. Den är inte på något sätt liktydig med sällskapet. Vi låter människor tala om det som deras hjärtan är fulla av. Det som det finns behov av. En del framför kloka och begåvade åsikter, andra är stolliga.
Men ska det verkligen vara så svårt för människor att förstå varför det är viktigt att bemöta Förintelseförnekarna? Har svenskarna glömt att det var tystnaden och rädslan för att inte tycka som alla andra, som förde nazisterna till makten i Tyskland? Har etablissemanget glömt att det i princip var en enda person, Torgny Segerstedt, som under Andra världskriget vågade skriva kritiskt om nazismen?

Ingrid Carlqvist
ordförande i Tryckfrihetssällskapet

Se Douglas Murrays utmärkta föredrag hos Trykkefrihedsselskabet i Köpenhamn. Lyssna om och om igen till hans kloka ord om varför det är så otroligt viktigt att inte förbjuda eller ignorera de åsikter man själv tycker illa om. Det är bara genom att möta

våra motståndare som vi kan bli klokare. Ibland kommer vi då (hemska tanke) att inse att vi hade fel, ibland kommer vi att bli styrkta i vår uppfattning. Men vi kommer alltid att bli klokare!

http://www.youtube.com/watch?v=FhbdXzfAauo&feature=player_embedded

 

57

Discussion

  1. JAG arg en  mars 11, 2012

    Fegisar
    :(

    och vänster folket fortsätter att dra ner Sverige till skit !

    (reply)
    • Mr Sweden  april 18, 2012

      Vilka pratar du om?

      (reply)
  2. Ola Andersson  mars 11, 2012

    Eran programförklaring är ej av intresse utan det är det ni gör som räknas. Ni sprider rasism, hyser nazister och påstår att ni är för yttrandefrihet, vilket ni inte är då ni kickar ut folk ni inte gillar från eran facebooksida ( censur av era motståndare).

    (reply)
    • Mattias W  mars 11, 2012

      @Ola Andersson

      Lägg fram bevis för det påstådda.

      (reply)
    • Roger S  mars 11, 2012

      Hyser nazister?
      Käre Ola, jag tror du helt missat en viktig sak här. Ja det hänger en del, vad jag vill kalla dårar på den Facebooksida som finns. Nazister och andra märkliga människor. Tex religiösa människor som har en stark önskan att ta kål på ateister. Men dessa stör dig inte? För du, eller någon annan har inte yppat ett ord om detta.

      Vad det inte heller sägs ett ord om, är att MÅNGA MÅNGA MÅNGA människor, som är betalande medlemmar i TFS, med argumenterar emot dessa nationalister, nazister, troende illdårar. Detta säger ”ni” aldrig något om.

      Utan nu sitter ni i en panikstämning, över att nazister sitter i en grupp på Facebook. Det sitter absolut inte där oemotsagda om du tror det. Jag har själv personligen suttit i många långa debatter med dessa människor.

      Dessa människor må ha åsikter man inte gillar, de har ändå rätt att få yttra den.

      Jag vill med veta vad för saker dessa människor tror på för märkliga föreställningar, hur ska jag annars gå emot dom. Göra som många andra gör. Skrika rasist, sen gå och gömma mig?

      Det är precis detta fega agerandet, som en gång gjorde att Hitler, Stalin och andra totalitära ledare kunde ta makten. Folks feghet.

      (reply)
      • Roger S  mars 11, 2012

        Sen är det inte heller censur. Det är moderering. Vilket är TFS fulla rätt. Ett litet exempel.

        Jag själv anser att inläggen ska hålla en god kvalité, med fakta och kunskap. Skriva Judiska konspiration, eller länka till en sida är inga argument för något alls. Detta är spammande, floodande och trollande.

        TFS, eller vilken samling har full rätt till detta. Att en del utesluts från en Facebooksida, som INTE har något med TFS eg att göra, ser jag inga problem med, då egentligen inte säger något av värde för någon. Inte ens för sin egna sak.

        “Censur” kallas det när det politiska systemet, offentliga organ eller förvaltningar, bestämmer att någon inte får föra fram sina åsikter eller att något medium ska stängas ner/förbjudas att fortsätta publicera eller på annat sätt göras oåtkomligt för allmänheten.

        “Redigering/moderering” kallas det när ett medium, exempelvis en tidning eller en bloggare, bestämmer att vissa delar av ett inlägg inte ska publiceras

        “Refusering” kallas det när ett helt inlägg inte tas in i medierna ifråga.

        Det verkar som om många bloggare inte har dessa skillnader klara för sig. Dessvärre verkar det också som om somliga myndigheter och politiska enheter inte vet vilka lagar som gäller.

        Dessa nationalister och andra människor med vanföreställningar, har fortfarande en full rätt att starta egna bloggar, starta egna grupper osv. Så det är ingen form av brott emot deras demokrati.

        Vad det många ggr istället handlar om, är att dessa människor inte accepterar att de flesta av TFS medlemmar inte håller med dom. Detta anser de vara kränkande, ett hot emot deras fri och rättigheter. Vilket det absolut inte är. Många har ideer och åsikter som inte gillar, och de får mothugg.

        Sluta gnäll. Passar inte TFS, starta en egen sida, en egen blogg, eller starta en tidning själva

        (reply)
    • Isak Nygren  mars 11, 2012

      Det finns kommunister såväl som nazister på Tryckfrihetssällskapets facebooksida. Alla som kan bete sig civiliserat är välkomna i gruppen. De som inte klarar av det utesluts från facebooksidan. Varken kommunister eller nazister skulle få vara medlemmar i Tryckfrihetssällskapet som förening.

      (reply)
      • Christopher Pedersen  mars 12, 2012

        Isak, det står inget om några politiska krav i stadgarna så jo även ”nazister” och ”kommunister” kan bli medlemmar. De måste bara stödja föreningens syften. Nu är det kanske en definitionsfråga om vad som räknas som ”nazist” eller ”kommunist” och hur dessa grupper förhåller sig till yttrandefrihet, men eftersom det finns flera grupper som kallas för tex ”nazister” men verkar för yttrandefrihet känns det som att dessa tex inte skulle ha några problem med ett medlemskap.

        (reply)
        • Isak Nygren  mars 12, 2012

          Varken nazister eller kommunister är demokrater. När nazister och kommunister talar om yttrandefrihet så är det så länge man tycker som dem.

          (reply)
          • Mr Sweden  april 18, 2012

            Fel.

    • Anonym  mars 18, 2012

      Jag är helt enig med dig, Ola. Facebooksidan är en samlingspunkt för rättshaverister och nynazister som referar till allt från info-14 till avpixlat. Att det skulle råda någon sorts begränsning av yttrandefriheten är absurt eftersom just dessa sidor uttrycker den ena konspirationsteorin efter den andra. Att de mer etablerade mediaformerna inte trycker denna sörja beror på att de vill betraktas som seriösa. Extrema åsikter får liten plats eftersom de är just extrema. de flesta seriösa debattörer tar avstånd från fördomar och extrema åsikter.

      (reply)
    • Anti-nym  mars 20, 2012

      Sannolikheten att de personer som sprider föregiven nazipropaganda på Tryckfrihetssällskapet på Facebook i själva verket är kommunister, eller journalister anställda i fulmedia är överhängande. Ett smart trick av vänstern-journalistkåren för att smula sönder Tryckfrihetssällskapets trovärdighet.

      (reply)
      • Anonym  mars 21, 2012

        Aha! Det är en konspiration! Din kommentar bekräftar att det är en samling rättshaverister och nynazister som ägnar sin tid åt detta

        (reply)
        • Anti-nym  mars 21, 2012

          Ditt försvar för fulmedias avskaffande av det som för inte så länge sedan betraktades som medborgerliga rättigheter av ett svenskt folk som nästan uteslutande hade en sund uppfattning om hederlighet och god vandel, visar att det finns en konspiration mot den demokratins grundpelare som utgörs av yttrandefriheten.

          (reply)
          • Magnus A  mars 25, 2012

            Håller med den du fick replik av, att ditt tänkande är som en konspirationsteoretikers (som kan vara rättshaverist).
            -
            Christopher Pedersen , som kommenterar ovan, och otaliga andra på TFS facebookgrupp är kända högerextremister och nassar som sysslat med. Det finns även bloggposter på antisemitiska bloggar och en artikel på nazistiska nättidningen Realisten där de talar om att infiltrera TFS. När jag nämnde detta för Carlqvist och frågade hur hon såg på det svarade hon bara att AFA och vänsterextremister hotade dem för att de kunde förstöra deras möten. Så tydligen kan inte — per definition — nazister förstöra för TFS verksamhet, om jag ska tro Carlqvist.

            Jag är själv inte vänster och jag är emot vår invandringspolitik, emot att SD-medlemmar utesluts som medlemmar i fackföreningar (det är verkligen grova övertramp i en demokrati, om vi längre är en sån), men att nazisterna på TFS facebookgrupp inte är fejkade identiteter är lätt att konstatera, bl a genom att kolla upp deras facebook-kontons uppgifter och historia.

            Jag förstår inte heller att man kan vara så dum-naiv att man inte förstår att spammande av judehat, som nu sker upprepat och utan varningar på TFS facebook-sida, är dålig reklam, och av en diskussionsgrupp jag är beredd att aktivera mig i kräver jag att den har några regler som tillämpas. Jag har skärmdumpar på hur nazisten Björn Björkqvist spammat grov antisemitisk propaganda utan problem, om och om igen, och ett antal andra kör mer subtila varianter på kritik av judar. Hat mot muslimer är också vidrigt att se, men denna TFS-sajt länkade ju Avpixlat i artikeln om första mötet (jämte att göra reklam för Dan Park; fastän det kanske motiveras av att han fick en HMF-dom mot sig anser jag att det är fel att ge honom goodwill och tänker inte bli medlem där man gör det).

            Nu anser jag även att kritiker av TFS facebook-sida blockerats för fort. Någon föreslog att man skulle diskutera att bjuda in en förintelseförnekare, men blockerades snabbt trots att det är en yttrandefrihetsfråga. När några nazister sökte få fart på den diskussionstråden, på ett genuint uppriktigt sätt, varken varnades eller blockerades de. Har diskuterat den frågan i andra diskussionsgrupper, med både högerextrema och ”vanliga” människor och där jag själv valt att delta då det antingen knappt funnits moderator eller på flashback (med anonyma moderatorer efter regler).

            TFS facebookgrupp ger på mer än detta vis sken av att TFS är oseriöst, och här bedrar knappast skenet. Varje någorlunda normal bedömare finner faktiskt talet om rättshaverister mer trovärdigt vad beträffar vilka som driver detta, men framför allt sätter den höga andelen högerextremister sin prägel på sajten.

  3. Lennart  mars 12, 2012

    Tryckfrihetssällskapet
    Tack för att Ni finns.
    Nu behövs Ni mer än någonsin det har de två avhopparna bevisat.

    (reply)
  4. Info  mars 12, 2012

    YTTRANDEFRIHETSFÖRESPRÅKARE SAMLADE PÅ SERGELS TORG

    Visserligen är Sverige världsledande i fråga om rasism och islamofobi och inhemsk ondska – men snart kommer ändå Godheten att segra. Eller hur? För att muntra upp Ola Andersson härovan – det finns i alla fall fortfarande fickor av godhet och tolerans kvar här i gamla Svitiod:

    http://www.youtube.com/watch?v=1HcWfdBz9UQ

    Ingen tystar som synes denna mäktiga demonstration för ett förbud mot (en utplåning av) ett nytt riksdagsparti med 340.000 djävulens röster i ryggen.

    (reply)
  5. Stefan Månsson  mars 12, 2012

    Det har förekommit försök att ”kapa” facebookgruppen som är knuten till Tryckfrihetssällskapet. Jag vet detta säkert då jag har varit med och bemött såväl socialister, invandringsförespråkare, uttalade nazister och förintelseförnekare i debatten.
    För det första är det fritt fram att uttrycka sina åsikter så länge de håller sig inom lagens ram. Sen finns det säkert interna moderatorsregler som avlägsnar de mest rabiata spammarna som enbart har som mål att provocera fram ett infekterat debattklimat i syfte att sänka trovärdigheten för facebookgruppen.

    Ett typiskt sådannt beteende var några personer från den ”motgrupp” som aktiverats enbart med detta syfte. Några egna debattuppslag lyser med sin frånvaro. Det enda tydliga syftet är att infiltrera gruppen med nonsensinlägg och ideligen kräva ”källa på det?”

    När man sen från såväl socialist/kommunisthåll samt judebabblande antisemiter vägrade att acceptera några andra källor än deras egna extremistsajter blev det en eldfängd debatt, men den har Tryckfrihetssällskapet och deras sympatisörer bemött på bästa sätt. Men det är också väldigt tydligt att denna unika yttrandefrihet där ÄVEN extrema stollar tillåts yttra sig har fått ett omotiverat hat att blomma ut mot tryckfrihetssällskapet. Därav dessa avhopp från Pär Ström och Roland Poirier Martinsson visar tydligt att de bara lyssnat på de som vill sabotera debatten. De har inte förstått ett dugg med syftet att starta facebookgruppen eller tryckfrihetssällskapet.

    All heder till Tanja Bergkvist som rakryggat stått för sina åsikter och inte bryr sig om att hon riskerar att ”kontamineras” av rasistspöket. Det där med ”guilt by assosciation” är för vissa individer ett oöverstigligt hinder. Det rör sig om samma tankemodell som på dagis då pojkarna var rädda för ”tjejbaciller”. Nå hoppas att det inte dröjer för länge att hitta nya kandidater. Fegisar utan tilltro till den egna retorikens förmåga är inget att ha.

    (reply)
  6. Pernilla  mars 12, 2012

    Nej, det är inga som bemöter uttalade antisemiter, förintelseförnekare och nynazister på TFS facebookgrupp. Det sprids ju hela tiden konspirationsteorier på sajten utan att någon moderator agerar. Peter Lundberg brukar konstant referera till sajter och artiklar tagna ur patriot.nu, realisten.se och även den extremt antisemitiska sajten nationell.nu.

    Är det ok att länka till en nazistisk terrorgrupp som SMR utan att moderatorerna agerar?

    (reply)
    • Isak Nygren  mars 12, 2012

      Dessa bemöts hela tiden.

      (reply)
    • Magnus A  mars 25, 2012

      Bra påpekat. Det kan förstås vara okej att länka dem för något syfte (information), men inte på det sätt som den nazist du nämner spammar det.

      (reply)
  7. Pernilla  mars 12, 2012

    Även den tidigare medlemmen ur SMR, numera en av ledningen i ”Stoppa Pedofilerna” Mikael Skillt är med i TFS facebookgrupp där varje inlägg genomsyras av konspirationer mot Israel och sionister som hela tiden klistras in.

    Christopher Pedersen ur Svenskarnas Parti är också en av debattörerna i gruppen som inte erkänner att en förintelse ägt rum. Jörgen Kromann som är nationaldemokrat florerar med sina kommentarer om allt icke nationalistiskt men sägs värna yttrandefrihet, även om det innebär att judarna förtalas och hetsas mot. Daniel Spansk och Niklas Kronstedt vilka båda är Nationaldemokrater skickar inlägg efter inlägg där judarna beskylls vara sionister hela bunten och konspirerar mot Sverige och svenskarna.

    Är detta verkligen vad TFS ska vara i framtiden? varför rensar ni inte i era egna led?

    Ni förstår väl varför folk tar avstånd från er.

    (reply)
    • Isak Nygren  mars 12, 2012

      Det är en stor skillnad på en facebookgrupp och en förening. Lär dig det.

      (reply)
    • Christopher Pedersen  mars 21, 2012

      Jag förnekar inte någon förintelse. Läser du vad jag skriver ser du ju tydligt att jag bara förbehåller mig rätten att vara kritisk till en del påståenden eller detaljer kring den. Vill jag inte tro på smiskmaskiner borde jag väl få ifrågasätta existensen av dessa?

      Men jag är medlem i SvP. Förstår dock inte problematiken med det eftersom facebookgruppen är en öppen grupp för diskussion.

      (reply)
    • Mikael Skillt  mars 25, 2012

      Konspiratoriska inlägg mot Israel och sionister? Så numera är kritik mot de tidigare nämnda att vara konspiratorisk, det var ett nytt sätt att framställa det hela.

      Det är märkligt hur allt och alla får kritiseras utom just en grupp som enligt dem själva och några få förvirrade individer är helt felfri. Allt är de andras fel och de som vågar ifrågasätta påståendet är antisemiter. Det är när jag läser dylika inlägg som jag inser att debattklimatet i Sverige är ”snevridet” och i behov av en uppryckning. Även om det finns mycket att önska kring TFS så är det iaf relativt hög i tak och det stör väl dig Pernilla, något enormt. Men lev med det, det är fördelen och nackdelen(?) med att leva i ett demokratiskt samhälle.

      (reply)
  8. Info  mars 12, 2012

    NYHETER24 FÖRSÖKER AVSÄTTA TANJA BERGKVIST

    Tanja Bergkvist har läst en sida på Internet, som hon inte får läsa för Expo-gänget på Nyheter24. Därför ska hon i frihetens namn avsättas som krönikör i tidningen Axess:

    ”Axess gick förvisso ut och markerade mot främlingsfientlighet i något slags klargörande manifest häromdagen men med personer som Bergkvist på krönikörs- eller medarbetarlistan lär kritiken om att de fiskar i mörka vatten knappast tystna.”

    http://nyheter24.se/blogg/eric-rosen/2012/03/12/tryckfrihetssallskapet/

    Tja, vi får se om Axess-företaget viftar på svansen och lyder Eric Rosén.

    Men det lustiga skulle också kunna hända, att Tanja B. – med många tappade redaktörs- och nyhetschefshakor som följd – frivilligt avstår från att i fortsättningen belasta Axess med sina verklighetsförankrade och uppskattade krönikor…

    (reply)
  9. Tanja B  mars 12, 2012

    Info, skulle just stänga av datorn, har ju feber och influensa och dessutom tappat rösten, dock inte möjligheten att uttrycka mig i text ;-) Jag viker mig inte för någon eller något, jag trodde vi skulle ha en seminarium om genusvansinne och dess påverkan på svenskt utbildningsväsende (var iaf vad jag tänkt tala om). Avsättas? Jag borde snarare tillsättas, som utbildningsminister och en massa annat och varför inte som chefred för en tidning som ännu inte finns? Då kan jag ha kontroll över hela debatten vilket vore mycket bättre för oss alla ;-) . För att citera en antropolog och feminist (Margaret Mead) som sa följande: ”Betvivla aldrig att en eftertänksam grupp ansvarstagande medborgare kan förändra världen. Tvärtom, det är det enda som har hänt.”

    (reply)
    • elwee  mars 13, 2012

      Tack Tanja för att du stoiskt står upp för det du via egna erfarenheter och logiskt tänkande har insett.
      Hade sett fram emot att få lyssna på vad du har att säga, men vi får hoppas att detta var en tillfällig blipp i Sveriges yttrandefrihetshistoria och att det kan bli ett annat möte inom en snar framtid.

      Nyqvistkurveliknande hälsningar till dig som är modig nog att tycka vad du tycker och som inte viker ner dig.

      (reply)
  10. Tanja B  mars 12, 2012

    Info, Förstår inte vad denna journalist avser för konspiratoriskt i min kommentar hos Ström: http://genusnytt.wordpress.com/2012/03/10/jag-hoppar-av-forelasningen-hos-tryckfrihetssallskapet/#comment-102380

    Ang: ”Samtidigt kan jag tycka att det är lite märkligt att Roland Poirier Martinsson inte kände till Tryckfrihetssällskapet, om han ändå basar över Timbros medieinstitut torde det vara närmast tjänstefel att inte känna till dem eller vad man tackar ja till. Men som sagt – både han och Timbros VD Markus Uvell har varit extremt tydliga med vad de anser om Tryckfrihetssällskapet därefter. Axesskribenten Tanja Bergkvist not so much.”

    Vad menas? Ska jag sitta och göra avbön för andras åsikter i en öppen facebookgrupp? Jag använder inte ens facebook. Jag dömer av den info jag finner på hemsidan: http://www.tryckfrihet.com/om-tryckfrihetsallskapet

    Jag noterar att min ”konspirationsteori” i kommentaren hos Ström alltjämt är aktuell:

    ”Det är ju just det vi ska motverka – klimatet där man kan “hänga ut” någon som har en blogg som har en kommentar där det länkas till en annan blogg och där det i ett helt annat inlägg på den bloggen finns en kommentar (den 326:e) som i sin tur länkar till en blogg som har en blogg på sin bloggrulle med en kommentar som är “olämplig”. Och den kommentaren skrevs troligtvis av Expo. Så är det ju idag – det har vi ju alla sett”

    Och jag har inga problem med att länka till Fria Tider, eller vem jag vill när jag inte hittar informationen på annat håll. Jag hittade tex inte infon på Timbros hemsida, vilket vore den naturliga källan, men där fanns inget om Tryckfrihetssällskapet. Långt värre att jag satt och skrev en kommentar (denna) på en sida ( din länk: http://nyheter24.se/blogg/eric-rosen/2012/03/12/tryckfrihetssallskapet/ ) som pratar om att Axess fiskar i grumliga vatten. Det enda grumliga vatten jag ser är en avdunstande pöl med desperata journalister som vet att deras tid är ute eftersom verkligheten kommit ikapp.

    (reply)
  11. Tanja B  mars 12, 2012

    Klart att det inte ligger i Genusmaffians intresse att diskutera dess verksamhet och raserande av svenskt utbildningsväsende. Låt mig lyfta fram en sammanställning av några av de djupaste insikterna i den69-sidiga texten “Genus och text” som Skolverket rekommenderar till blivande lärarutbildare: http://www.skolverket.se/publikationer?id=590

    * ”En jämställd skola arbetar utifrån en respekt för elevens egen livsvärld och världsbild, och en demokratisk undervisning kan då inte handla om att ersätta elevens ”vardagsförståelse” med en ”vetenskaplig” sådan. Enligt Sundgren (1996 s.31) måste det uppstå en dialog för att inte skolan skall utöva symboliskt våld på eleverna genom att påtvinga en given mening.” (sid 7)

    * ”Faktabaserad, objektiv kunskap utgör vad man i ett feministiskt perspektiv brukar kategorisera som ”manlig” kunskap. Kravet på objektivitet anses ofta utgöra själva grundkriteriet för vetenskaplighet.” (sid 59)

    * ”Påbjudandet av snäv kunskap med en given mening är inte förenlig med skolans jämställdhetssträvanden. (sid 64)

    * ”En genusmedveten och genuskänslig fysik förutsätter en relationell infallsvinkel på fysiken samt att en hel del av det traditionella vetenskapliga kunskapsinnehållet i fysiken plockas bort.” (sid 65)

    * ”Sylvia Benckert (1997) menar att fysiken som universitetsämne eftersträvar en opersonlig renhet, och en strävan att framstå som höjd över och fri från mänskliga önskningar, och att just denna skenbara opersonlighet och könlöshet är knuten till föreställningar om maskulinitet, vilket bidrar till att göra fysiken ointressant för flickorna. (sid 16).

    * ”Man kan, med Sundgren (1996, s. 86ff), ifrågasätta denna tradition som insisterar på förmedlandet av vetenskapliga begrepp och deras tolkningsföreträde, samtidigt som den invaderar vardagsförståelsen genom att också lägga beslag på vardagliga begrepp och ge dem tolkningsföreträde, som t.ex. kraft.” (sid 24)

    * ”Föreställningen om det vetenskapliga tänkandets självklara överhöghet rimmar illa med jämställdhets- och demokratiidealen… Om man inte uppmärksammar detta riskerar man att göra missvisande bedömningar. T.e.x genom att oreflekterat utgå från att ett vetenskapligt tänkande är mer rationellt och därför borde ersätta ett vardagstänkande.” (sid 24)

    * “Det är sannolikt att en jämställd läroplan skulle uppfattas som en utmaning eller en provokation för många lärare och för många i det naturvetenskapliga samfundet som gärna vill se sin egen kunskap behandlad i skolan.” (sid 65)

    Mer här: http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/11/genusvaldet-intar-sodertorns-hogskola/
    och här: http://tanjabergkvist.wordpress.com/2010/01/28/von-wright-och-tekoppen/

    (reply)
    • Christopher Pedersen  mars 21, 2012

      Jag tycker att det är RIKTIGT synd att föreläsningen inte blev av. Jag ville ta del av en nyanserad och kritisk bild av genusteorierna.

      (reply)
    • Mr Sweden  april 18, 2012

      Jag läste fram till ordet ”genusmaffian”, men sen orkade jag inte längre. När tröttnar folk på skitgnället?

      (reply)
  12. Joakim E  mars 12, 2012

    Jag är förvånad att det är så många som inte förstår vad yttrandefrihet är för något. Det tyder på att Tryckfrihetssällskapet verkligen behövs. Yttrandefrihet innebär per definition att du låter dina meningsmotståndare komma till tals. Om det är så att nazister säger sin mening på Facebooksidan så är det helt i sin ordning för yttrandefrihetsvänner. Det ger en möjlighet att bemöta deras föreställningar. Jag vill minnas att Noam Chomsky tog ställning för Robert Furissons rätt att yttra sig skeptiskt mot historiskrivningen om förintelsen. Det gjorde han inte för att han själv tvivlar på händelsen, utan för att han är en vän till yttrandefriheten. Antingen är du för yttrandefrihet eller är du emot den.

    (reply)
  13. Erik Palmgren  mars 12, 2012

    Tack, Tryckfrihetssällskapet för att ni står upp för det fria ordet!

    (reply)
  14. Uncle Bob  mars 13, 2012

    Det är nu så tydligt vilka som är emot åsiktsfrihet att det är löjligt: Expo et consortes går i bräschen för att INTE låta yttrandefriheten gälla alla. Dagstidningar utan någon annan ledstjärna än Expo stämmer in i kören.
    Jag är personligen väldigt trött på högerextremt folk som ältar konspirationsteorier om judar och förnekar Förintelsen i varteviga inlägg i facebookgruppen. De saknar två naturliga komponenter i sitt argumenterande:
    Saklighet och förnuft. De förlorar varje diskussion. Så skall det också fungera i en sann demokrati.

    Men ett tryckfrihetssällskap är inte värt papper att torka sig i ändan med om inte ALLA åsikter skall få höras.
    Extra roligt att nu se de ”antirasister” som ursprungligen försökte spamma Facebookgruppen väljer att smita från det demokratiska samtalet. Själv har jag vid ett flertal tillfällen bemött förintelseförnekarna i Facebookgruppen och de skall bemötas med sakliga argument och inte uteslutning.

    (reply)
  15. elwee  mars 13, 2012

    Mer konkret; vem har skrämt bort Pär Ström och Roland P Martinsson från att medverka i ett möte hos tryckfrihetssällskapet?
    Vad är de hotade med? Social stigmatisering? Fysiskt våld? Våld mot nära och kära?
    Finns det grund för en polisanmälan för hoten?

    Som många konstaterat … Tryckfrihetssällskapet är en odiskutabel nödvändighet i landet Sverige idag, 2012, ty om inte några börjar väcka opinion, försöker få fler att inse vad som händer, blir en motpol till marxisterna i MSM och riksdagen så har vi snart gulagläger och katorga’s dit vi skickas som envisas med att tänka själva …

    (reply)
  16. Info  mars 13, 2012

    ANNIKA HAMRUD KALLAR TFS NAZISTER

    Citat från artikel av Annika Hamrud i Dagens Juridik:

    ”Men det nystartade sällskapet Tryckfrihetssällskapet är inget av detta. Istället är det konstigt nog ett sällskap där rättshaverister diskuterar med nazister. – - -

    I helgen fick den konservative debattören Roland Poirier Martinsson klart för sig vad sällskapet står för och drog sig ur en debatt han tackat ja till. Sedan gjorde den kontroversielle ´jämställdisten´ Pär Ström detsamma. Ingrid Carlqvist snickrade då ihop en konspiration om att dessa personer skulle ha stoppats av någon slags vänstermaffia och hon uttalade: ´En dag kommer sanningen att segra. En dag kommer de fega att få stå till svars för att de förvandlade Sverige till ett DDR´. Carlqvists tal om tryck- och yttrandefrihet gäller helt enkelt bara henne och de som stödjer henne. Andra som uttrycker sina åsikter ska ställas till svar [ska vara: svars] för sitt svek mot sanningen. – - -

    För Ingrid Carlqvist släpper in personer från de allra mest våldsamma, antidemokratiska och hatiska organisationer som finns i Sverige. Om det är ´politiskt korrekt´ att inte delta i samma sammanhang som människor som såväl i teorin som praktiken hyllar våldet är det lätt att inse att politisk korrekthet är att föredra.”

    http://www.dagensjuridik.se/2012/03/tryckfrihetssallskapet-har-passerat-rattshaveristadiet

    DN-journalisten Annika Hamrud är, utöver att tillsammans med sin registrerade partner Elisabet Qvarford ha skrivit ”Svensk, svenskare – ett reportage om Sverigedemokraterna”, särskilt berömd för sin bok Queerkids:

    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligt-och-kvinnligt/queerkids-barn-av-var-tid_444259.svd

    (reply)
    • Gambetta  mars 17, 2012

      Ja det gör hon, för även AFA, EXPO och övriga kommunistiska organisationer får uttala sig hos Tryckfrihetssällskapet – det är liksom syftet med sällskapet. Det är därför det är så tacksamt för oss, som är för yttrandefrihet, att det ännu finns vissa kryphål i den svenska politiska korrekthetens skyddsmur!

      (reply)
    • Info  maj 24, 2012

      HAMRUD OCH TFS

      För att förstå Annika Hamruds våldsamma, öppet redovisade motvilja mot TFS bör man kanske till att börja med försöka lära känna Annika Hamrud själv.

      Man skulle kanske då kunna ta omvägen via Hamruds egen fru, Elisabeth Qvarford, vilkens uppfattningar Hamrud till stor del kan antas dela. Qvarfords syn syn på saker och ting har hon utförligt meddelat här:

      http://www.aftonbladet.se/debatt/article10871748.ab

      (reply)
  17. Gambetta  mars 17, 2012

    ”För Ingrid Carlqvist släpper in personer från de allra mest våldsamma, antidemokratiska och hatiska organisationer som finns i Sverige”
    Ja det gör hon, för även AFA, EXPO och övriga kommunistiska organisationer får uttala sig hos Tryckfrihetssällskapet – det är liksom syftet med sällskapet. Det är därför det är så tacksamt för oss, som är för yttrandefrihet, att det ännu finns vissa kryphål i den svenska politiska korrekthetens skyddsmur!

    (reply)
  18. Olof Björngreen  mars 18, 2012

    Det fria ordet är viktigt, och ord får mer tyngd med musik och anses inte lika provocerande. Efter att ha läst boken ”Stalin, den röda tsaren” av Simon Sebag Montefiore, utdrag från de hemligstämplade numer släppta ryska arkiven, har jag fått en helt annan syn på vikten av det fria ordet. På sidan 259 står det: Moskvas partichef Chrustjov, gav order om att skjuta 55 741 offentliganställda och partisaner, en siffra som med råge uppfyllde den ursprungliga politbyråkvoten på 50 000. Den 10 juli skrev Chrustjov till Stalin och bad om tillstånd att få skjuta 2000 före detta kulaker (rika bönder, 1932 mer än tre miljoner dödade), för att uppfylla kvoten. I NKVD: s arkiv finns många dokument med förslag på arresteringar som bär hans namn.

    Vi äldre minns Chrustjovs besök i Sverige. Han vinkade in i TV-kameran, log och rodde Harpsundsekan med Socialdemokraternas ledare Tage Erlander. Vår socialdemokratiske ledare och en massmördare tillika ledare för USSR tillsammans i samma båt… Ingen fick veta något om mannens som rodde och flinade mot ”folket”.

    Du som ifrågasätter vikten av det fria ordet, fritt tänkande människan borde läsa boken samt ta del av Tredje Rikets uppgång och fall. Det var många som ”tittade bort” när kommunismen liksom nazismen var i sin linda. Mao Tse Tungs Kina med ca. 13 miljoner oliktänkande dödade och var dag dör det ca. 180 kristna i världen. Listan kan göras lång och skrämmande.

    När jag gick i skolan var jag alltid den som försvarade de som ej kunde eller orkade ”käfta emot”, blev mobbade eller ifrågasatta. Visst fick man höra av en del att man var annorlunda. Ibland fick man försvara sig. När argumenten tröt hos en del tog de till nävarna. Likaväl undervisningen, så enkelriktad, en TV-kanal, statlig radio, granskade läroböcker och styrd att tänka på ett visst sätt m.m. Hade det varit i Ryssland (kändes nästan så) jag vuxit upp hade jag fått en kort process till tonerna av Internationalen, Rysslands nationalsång som antogs 1917 och avfördes 1937 p.g.a. dess blodiga historia, och akompanjerad av kuslpruteeld och sällat mig till de närmare 55 miljoner oliktänkande som fick direkttransport till himmel eller helvete, om man nu tror på det också…(Internationalen är från början fransk). Används numer av Socialdemokraterna 1:a maj….

    Äntligen! ett sällskap som låter alla komma till tals. Genom dialog växer människan, med hugg och slag krymper den. Var människa har ansvar för sitt liv, sina handlingar (ibland undrar man hur mycket dalt det ska vara), och född fri. Som lärare i mer än 27 år har jag alltid låta elevers tankar och funderingar komma till tals, utan rädsla för reprimander eller annat kuvande, kuschande och ALDRIG delgett mina åsikter eller skrivit på näsan vad de ska tycka.

    Att lyssna, ta ställning och respeketera varandra, är en grundbult i en demokrati. När oliktänkande får höra att de är rasister, nazister, främlingsfientliga eller annat förs inte en debatt framåt.

    Ser den inställda föreläsningen som en stor förlust, som knappast lämpar sig för Sverige eller en demokrati. För Sverige i tiden som Hens Majestät Konungen skulle sagt ;-)

    (reply)
    • elwee  mars 18, 2012

      Intressant det du skriver Olof.
      Jodå, jag kommer ihåg diverse roddturer i Harpsund och kommer också ihåg svenska politikers hyllningar av Honecker, Ceaușescu, Ortega, Arafat, m fl.

      I samtliga dessa fall av politiska övertramp har jag upplevt att svenska journalister varit knäpptysta, speciellt sedan vi klev in på 70-talet.
      Att journalisternas och kulturmarxisternas oinskränkta tolkningsföreträde nu hotas gör dem vilsna, oroliga och osäkra och deras moteld har varit att förfölja meningsmotståndare via förtäckta hot och social stigmatisering.
      De är på väg att förlora sin makt och de vet om det. Ingen har någonsin lyckats besegra sanningen!

      (reply)
  19. Info  mars 24, 2012

    TRYCKFRIHETSSÄLLSKAPET OCH EXPO

    Som bekant sitter framträdande företrädare för hela Sjupartiet i den halvhemliga stiftelsen Expos styrelse, t.ex. Mona Sahlin. Expos främsta samarbetsaktörer och i realiteten dess förlängda armar är ABF, LO och Sveriges Hembygdsförbund. Expos utbildningschef, Alex Bengtsson, är bloggare i Nyheter24, riksföreläsare i skolor, fackföreningar m.m. och projektledarutbildare vid ”Expo Akademin” mot rasism vid Vindelns folkhögskola (rektor där är SSU:s förra ordförande Anna Sjödin). Daniel Poohl tillhör Sveriges radios experter i radions ständiga kamp mot svensk ”högerextremism” och svensk ”antifeminism”.

    Vid demoniseringen på Facebook av det nybildade Svenska Tryckfrihetssällskapet spelade Expo en maskerad men troligen betydande roll.

    ”TRYCKFRIHETSSÄLLSKAPET STÄMPLAS SOM RASISTISKT
    Rädslan för fritt tänkande når nytt bottennapp. Expo och vänsterliberala journalister gick till attack på Twitter mot Timbrochefen Roland Poirier Martinsson när han skulle delta på ett möte med Tryckfrihetssällskapet. Bland hetsarna fanns Expressens ledarskribent Johannes Forssberg, Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg, Sydsvenskans Andreas Ekström och antirasisterna journalisterna Annika Hamrud och Camilla Rågfors.” – Länk:

    http://expomakt.wordpress.com/nyheter/

    Till Expos förbundna hör också aktivistgrupper som Rättvisepartiet socialisterna, Arbetarmakt, Liberala Ungdomsförbundet, Ung Vänster m.fl.

    http://www.arbetarmakt.com/start/wp-content/uploads/2011/11/Flygblad-10-dec-20111.pdf

    Samtliga svenska dagstidningar bekämpar öppet de få politiska nätsidor, som inte helhjärtat sluter upp bakom Sjupartiets dagordning. Mest avskydd är Avpixlat – f.n. på ca 40:e plats bland Sveriges mest besökta sidor (se Alexa). Det heter: Avpixlat LJUGER! Avpixlat är en sida för nazistiska och högerextremistiska krafter!

    Varför inte avslöja Avpixlats lögner?

    T.ex. GROVT BIDRAGSBROTT:

    http://avpixlat.info/2012/03/24/ny-kaninman-senildement-lurade-till-sig-sex-miljoner-kronor/#more-14491

    MERA LÖGNER?

    http://avpixlat.info/2012/03/23/sduare-i-jonkoping-fick-bostaden-vandaliserad/

    (reply)
  20. Info  mars 28, 2012

    SYDSVENSKANS KULTURJOURNALIST DEMONISERAR TFS

    Sydsvenskans Andreas Ekström har förmodligen (för tillfället) uttömt sitt oikofobiska förtalsförråd i den egna tidningen; övergår nu i stället till att demonisera Svenska Tryckfrihetssällskapet på andra håll, här i en krönika (nätdaterad 27/3) i tidningen Journalisten:

    ”Tryckfrihetssällskapets grundare Ingrid Carlqvist har låtit sällskapets Facebooksida bli till ett högerextremt tillhåll. Hon har låtit sitt omdöme göra förfärliga saker med hennes anseende som journalist.

    Hon kommer inte att straffas för det. Hon får säga vad hon vill. Men när hon hävdar att ´jämställdisten´ Pär Ström tackar nej till Tryckfrihetssällskapet för att han är rädd för repressalier från etablissemanget, då gör hon sig själv till åtlöje. Säga vad man vill om Pär Ström, men rädd för etablissemanget är han liksom inte.

    Samma sak kan sägas om högerdebattören Roland Poirer Martinsson. Han tackade ja först, men behövde inte många minuters research för att inse vilket sammanhang han skulle legitimera med sin närvaro. För det handlar ju inte bara om vad man säger. Det är sammanhanget, sällskapet, som sätter det slutliga intrycket.

    Men Tryckfrihetssällskapet och Ingrid Carlqvist, som i en intervju med Sydsvenskan säger att hon kan tycka att det är bra att Sverigedemokraterna finns i riksdagen och att hon önskar sig ett invandringsstopp, är mästare på att se spöken. Och det är förstås logiskt, enär samma Carlqvist för inte så länge sedan kom ut som reinkarnerad.”

    http://www.journalisten.se/kronika/klassisk-mytologisering-av-medierna

    Konstigt – Ekström beskrivning av verkligheten i krönikan ovan stämmer inte alls överens med vad som faktiskt är känt. Kan det röra sig om fullt medveten verklighetsförfalskning? Av en högt ansedd kulturjournalist på en av landets största tidningar?

    (reply)
  21. Hanne Hauge  mars 30, 2012

    Jeg er lettet og tilfreds, at der ser ud til at være meget mindre tolerance overfor højreorienterede ekstremister i Sverige, end der er i Danmark. Problemet med jer gode mennesker er IKKE, at I tænker anderledes. Overhovedet ikke. Problemet er, at I ikke ser ud til at tolerere nogen andre synspunkter, end jeres egne. På ingen af jeres blogs eller hjemmesider kan jeg læse – eller ens fornemme – at I er klare til, at acceptere meninger, udtalelser, opinioner, som fraviger jeres egne (jeg taler om f.eks. sappho.dk, dokument.no eller lign.) Tværtimod. Hvis man har noget andet at sige, end I vil læse, så bliver man enten svinet til eller ignoreret (på sappho.dk) eller man har slet ikke mulighed, for at sige noget (dokument.no), eller kommentaren bliver ikke offentliggjord (stonegateinstitute.org).
    Jeg vil ikke mene, I er ofre. Men I er med i legen. I Danmark som accepteret part – i Sverige åbenbart ikke. Tough luck.

    (reply)
  22. Hanne Hauge  mars 30, 2012

    Undskyld: det er ju doCument.no.

    (reply)
  23. Hanne Hauge  mars 30, 2012

    ”Men det nystartade sällskapet Tryckfrihetssällskapet är inget av detta. Istället är det konstigt nog ett sällskap där rättshaverister diskuterar med nazister. – – -”

    Kære Info.
    Som man kan læse tydeligt i det citat, som DU har citeret, kalder Annika *ikke* TSF for nazister. Hun kalder dem ”rättshaverister”. En venlig betegnelse, hun vælger. Jeg ville kalde én, som fordrejer udtalelser på en så dristig måde, som du gør, noget helt andet. ;-)

    Ha’ en god weekend, min ven.

    (reply)
  24. Info  mars 30, 2012

    TILL HANNE HAUGE

    ”ett sällskap där rättshaverister diskuterar med nazister” – Hamrud syftar på postningar, som gjorts på en TSF-anknuten facebooksida, av vilka åtminstone några undertecknats av en eller flera nationaldemokrater, andra kanske också av en och annan sverigedemokrat. Båda dessa partiers väljare, i synnerhet nationaldemokrater, brukar slentrianmässigt i svenska medier likställas med och ibland också kallas för ”nazister”. Även medlemmar i det nya Svenskarnas parti kan ha skrivit något. (Själv är jag inte inloggad på Facebook.)

    Hamrud gör (troligen fullt medvetet) felet att anse vissa av facebook-sidans olika skribenter (”rättshaverister och nazister”) vara identiska med och representativa för TFS som sådant. Att så inte är fallet har både Ingrid Carlqvist och Tanja Bergkvist tydligt förklarat i sina respektive bloggar.

    http://tanjabergkvist.wordpress.com/

    (reply)
  25. Info  maj 17, 2012

    ROLAND POIRIER MARTINSSON ÄR FARLIG

    Nu förstår jag till fullo, varför chefen för Timbros Medieinstitut, ”filosofen” Roland Poirier Martinsson, tackade nej till att tala fritt på Tryckfrihetssällskapet sammankomst om Genusforskning på universiteten. Han var rädd för sin säkerhet.

    Om ca 340.000 väljare 2010 ”twittrade” han d. 17/5:

    ”okunniga, xenophoba och aggressiva ansikte stärker min uppfattning att SD står för en ond människosyn”

    Roland var helt enkelt rädd för att på Tryckfrihetssällskapets möte i sin skinande renhet besudlas av alla de okunniga, xenofoba, aggressiva och onda människor som han kunde tänkas möta där. Vidare ”twittrar” han samma datum:

    ”jag är kristen och värderingsmässig kusin med islam”

    Det var ju intressant att få veta. Att jag, Info, är okunnig, ond, xenofob och aggressiv. Jag är nämligen inte kristen. Och inte heller muslim.

    Bevingade ord 23/4 2012 av samhällsanalytikern Martinsson:

    ”Därför kräver Sverige också ett ständigt tillflöde av invandrare. De blir del av oss och vice versa, tillsammans skapar vi kulturens nödvändiga dynamik. Att ta emot flyktingar bör vi göra av moraliska skäl, att uppmuntra invandring bör vi göra av ekonomiska skäl”

    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/den-konservative-och-invandringen_7077109.svd

    (reply)
  26. wyroby z betonu  juli 30, 2012

    Some genuinely select posts on this web site , saved to favorites .

    (reply)
  27. Sara  november 16, 2012

    Blev personligen utsatt för en ganska grov kränkning, nyligen, av lärarna på min skola. De uttnytjade sin auktoritära position och hävdade att jag inte fick lägga ut särskilda fb statusar ( den de syftade på var inte ens personligt riktad mot någon). Krävs verkligen utbildning av det svenska folket!

    (reply)

Add a Comment

Läsarkommentarerna på tryckfrihet.com läggs ut utan moderering och kontrolleras först i efterhand. Vi uppmanar därför läsarna att hålla en civiliserad ton och avstå från personangrepp. Redaktionen förbehåller sig rätten att ta bort kommentarer som inte håller sig till dessa regler.